Fahlmans krönika

Luleå känns som en bråkig lillebrorsa

26 februari 2009 kl 15:20

Norrderbyt mellan Luleå och Skellefteå blir inte lika hett som vanligt eftersom båda lagen är klara för slutspel.
I det sammanhanget är det lika bra att jag dödar en myt - nämligen den om den påstådda rivaliteten som finns mellan städerna och lagen.
Jo, Luleborna gör visserligen allt för att piska upp hatstämning mot Skellefteå, i lokaltidningar och på läktare, och Luleå Hockey har till och med målet att komma före Skellefteå i tabellen (jag kan bara sträcka fram kardan och gratulera - precis som jag hade gjort om Luleå hamnat på elfte plats med Skellefteå som jumbo).
När jag är på match i Coop Arena är det lika livat i ladan när det plingar fram mål för Skellefteås motståndare som under vilken hatramsa som helst, eller efter ett mål av Lubos Bartecko.
Men Skellefteborna har, nedärvt sedan generationer tillbaka, en helt annan ärkefiende. Den hör inte hemma 14 mil norrut, utan lika långt söderut - och heter Björklöven.
När jag är på match i Skellefteå Kraft Arena bryr sig inte Lundmarks och Marklunds (i stort sett alla utom jag heter så i den här stan) ett dyft om hur det går för Luleå - så länge det inte påverkar tabellpositionen för deras AIK.
Men förkunnas det däremot att, säg, Mariestad har gjort mål mot Björklöven - ja, då vet man plötsligt inte till sig av skadeglädje i 0910-land.
Skellefteå känns därmed som en storebror som känner sig less på att lillebrorsan (Luleå) ska hålla på och bråka när det roligaste som finns i stället är att hitta på rackartyg med sin bästis (Björklöven).
Nu åker jag till Luleå för att följa kvällens drabbning.
Tips? Vinterns femte raka hemmaseger i detta derbysammanhang.

Skulle vilja säga att det är så sant så sant. Bra Fahlman!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0